fbpx

Les mini-écoles de la santé (Université de Montréal)

Les mini-écoles de la Santé sont un projet initié par le Dr Stanley Vollant et maintenant piloté par Dr. Éric Drouin. Ce projet est issu d’une collaboration entre le Comité interfacultaire opérationnel de l’Université de Montréal, le Comité étudiant interfacultaire de l’UdeM (responsables des activités de formation à la collaboration interprofessionnelle) et le Groupe d’intérêt […]

Les mini-écoles de la Santé sont un projet initié par le Dr Stanley Vollant et maintenant piloté par Dr. Éric Drouin. Ce projet est issu d’une collaboration entre le Comité interfacultaire opérationnel de l’Université de Montréal, le Comité étudiant interfacultaire de l’UdeM (responsables des activités de formation à la collaboration interprofessionnelle) et le Groupe d’intérêt pour la santé des Autochtones (GISA)de l’UdeM . C’est en 2011 que le Dr. Stanley Vollant, premier chirurgien autochtone du Québec, crée les mini-écoles de la santé. En s’alliant avec des étudiants en médecine de l’UdeM, Dr. Vollant désire aller à la rencontre des jeunes autochtones des communautés autochtones du Québec . « L’idée est d’aller jouer avec eux, de les stimuler, de leur mettre un sarrau et un stéthoscope. Leur apprendre à écouter le cœur et à regarder dans une oreille, leur parler de médecine, de santé, de prévention. Peut-être qu’ils ne deviendront pas tous médecins, mais ils vont peut-être aller très loin. » . Le temps d’une journée, à raison de deux fois par année, une quarantaine d’étudiants de l’UdeM, maintenant en provenance de tous les programmes de la santé et des services sociaux visitent les communautés atikamekw du Québec . Par des échanges, de l’animation d’ateliers dynamiques et informatifs sur la santé les étudiants universitaires contribuent à soutenir la persévérance scolaire des jeunes autochtones, de stimuler leur intérêt pour les études supérieures et une carrière en sciences de la santé, de favoriser de saines habitudes de vie et, par-dessus tout, de les encourager à croire en leurs rêves! En réciprocité, elles ont aussi pour objectif de soutenir le développement de la compétence culturelle des étudiants en sciences de la santé et de découvrir des réalités autochtones trop souvent peu ou méconnues . Le programme de la Mini-École de la santé, maintenant organisé par le GISA, est sans cesse en évolution. En 2013, la bibliothèque de la santé de l’UdeM se joint au projet en proposant d’ajouter un volet documentaire. Des livres sur la santé et les sciences sont sélectionnés par les bibliothécaires et présentés aux enfants et ensuite donnés aux bibliothèques des écoles. Ainsi près de 350 livres neufs ont été distribués à 7 écoles primaires et secondaires des écoles atikameks et innues . Depuis 2014, GISA et ses Mini-Écoles de la santé tentent d’aller à la rencontre de plus de jeunes. Ainsi, au cours d’une semaine, une vingtaine d’étudiants parcourent les communautés innues de la Côte-Nord. De Pessamit à Nutashquan (en 2014) auquel s’ajoute en 2016 Ekuantshit. Les mini-écoles de la santé jouissent d’une grande couverture médiatique (http://ici.radio-canada.ca/nouvelle/643527/mini-ecole-stanley-vollant-wemotaci), elles constituent une expérience très prisée chez les étudiants de L’Université de Montréal et sont attendues par les étudiants des écoles de communautés.

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

Melita Paul Interview

Southern Inuit Education Skills Program

Southern Inuit Education Skills Program

Turtle Island Childcare Centre – Angie Paul – Cook/Teacher – St. John’s, Newfoundland

Angie Paul, a Cook and Teacher at Turtle Island Childcare Centre (now called First Light Childcare Centre) in St. John’s, discusses her work teaching children about traditional foods and using the land as a teaching resource.

Angie Paul, a Cook and Teacher at Turtle Island Childcare Centre (now called First Light Childcare Centre) in St. John’s, discusses her work teaching children about traditional foods and using the land as a teaching resource.

Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon

Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.

Kelsey Pagacz interviews Marilyn Junilla, Executive Director of Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon. Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.

”Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon will exist to lead the children and caregivers to a place of mental, emotional and spiritual strength by providing a healthy environment that reflects the cultural values of the extended family through the presence of strong, caring people who come to share and carry on their love, skills, language and knowledge.” from the website 

https://www.northwesthealthline.ca/displayservice.aspx?id=147126

Dene Nahjo

Fostering indigenous leadership, values and skills through cultural initiatives. Dene Nahjo is a Dene Collective based in Denendeh. Fostering indigenous leadership, values, and skills through cultural resurgance initiatives. Dene Nahjo believes the solutions to problems we see in communities are rooted in the teachings of our ancestors. They emphasize and encourage the revitalization of the […]

Fostering indigenous leadership, values and skills through cultural initiatives. Dene Nahjo is a Dene Collective based in Denendeh. Fostering indigenous leadership, values, and skills through cultural resurgance initiatives. Dene Nahjo believes the solutions to problems we see in communities are rooted in the teachings of our ancestors. They emphasize and encourage the revitalization of the culture and the connection to the land and they carry out their work in a way that is true to Dene culture.

Tipi Raising Program at Wanuskewin Heritage Park

Director of Programming at Wanuskewin Heritage Park, Teena Nelson, teaches students, families, and visitors about the cultural significance of the tipi within First Nations culture.

The Tipi Teachings Program is a hands-on experience for participants to learn about the importance of the tipi in First Nations culture. Insight into the traditional lifestyle and worldview of the Plains Cree is gained by learning about tipi poles, structure, and history. There are linkages between Social Studies, Science, and Math curriculum that can be explored when raising a tipi. More information about the 45 minute – 1 hour long Program can be found at the following link: https://wanuskewin.com/discover/teachers/programs/.

Prince George Native Friendship Centre

Discussion with the Early Childhood Services Director on the Aboriginal Head Start Program.

Discussion with the Early Childhood Services Director on the Aboriginal Head Start Program.

Interview with Dan Longboat

Professor Dan Longboat is the Director of Trent University’s Indigenous Environmental Studies and Sciences Program. The program is the first of its kind in North America to blend Indigenous Knowledge and western science through courses such as Indigenous Environmental Studies, Indigenous Food Systems and Sustainable Indigenous Communities, . Graduates carry their knowledge into fields such […]

Professor Dan Longboat is the Director of Trent University’s Indigenous Environmental Studies and Sciences Program. The program is the first of its kind in North America to blend Indigenous Knowledge and western science through courses such as Indigenous Environmental Studies, Indigenous Food Systems and Sustainable Indigenous Communities, . Graduates carry their knowledge into fields such as law, public policy, environmental protection and governance among many more.