fbpx

“Building a Network of Indigenous Business Leaders”: Simon Fraser University’s Beedie School of Business, Executive MBA in Indigenous Business & Leadership

The Executive MBA in Indigenous Business and Leadership in the Beedie School of Business at Simon Fraser University has been in existence for five years. The program is intended for mature leaders with at least 10 years of experience in business or leadership. It is “designed to bring skills that have not been available for […]

The Executive MBA in Indigenous Business and Leadership in the Beedie School of Business at Simon Fraser University has been in existence for five years. The program is intended for mature leaders with at least 10 years of experience in business or leadership. It is “designed to bring skills that have not been available for Indigenous leaders, to Indigenous leaders.” The program aims to reflect the cultural values and identities of Indigenous peoples in its design and delivery while also encouraging students to think about what the goals and practices of Indigenous business should be – rather than looking at how everyday business can be transferred to the practices of Indigenous people and communities. The program is also designed to promote the integration of Indigenous knowledge into ways of conducting business, while also being responsive to the context in which Indigenous people are living. Through promoting collaboration between students, the program aims to support the “building of a network of Indigenous leaders who have a background in business and in performing business in Indigenous contexts.”

Local School

Open schooling through the use of many options and with the attempt to integrate local culture into the curriculum for all ages. Involving the community throughout school initiatives.

Open schooling through the use of many options and with the attempt to integrate local culture into the curriculum for all ages. Involving the community throughout school initiatives.

Matcekiw – Soutien familial à la réussite éducative à Manawan

Le Conseil atikamekw de Manawan, par le projet Matcekiw a comme mission le renforcement de trois domaines prioritaires aux yeux de la communauté soit 1) la prévention et la sensibilisation, 2) la promotion et 3) l’intervention. Matcekiw, « développement de l’enfance dans ses forces » désire favoriser l’épanouissement des jeunes et leurs pouvoir d’agir. Pour […]

Le Conseil atikamekw de Manawan, par le projet Matcekiw a comme mission le renforcement de trois domaines prioritaires aux yeux de la communauté soit 1) la prévention et la sensibilisation, 2) la promotion et 3) l’intervention. Matcekiw, « développement de l’enfance dans ses forces » désire favoriser l’épanouissement des jeunes et leurs pouvoir d’agir. Pour atteindre cet objectif il semble inévitable que Matcekiw doit mettre en place des stratégies complémentaires au plan de la réussite scolaire. Matcekiw offre ainsi divers ateliers aux enfants de 0 à 4 ans et leurs familles et aux jeunes de 12 à 20 ans permettant à ceux-ci d’acquérir des outils pour faire face à leurs difficultés et développer une attitude positive envers l’école et leur avenir. Matcekiw propose plus d’une dizaine d’activités et d’ateliers rejoignant environ 200 jeunes et parents abordant entre autres l’entrée à l’école, la sensibilisation à la persévérance scolaire et les activités parascolaires (CTREQ : 2013). Ces événements sont plus précisément orientés vers deux volets soit 1) la préparation aux examens et le passage au secondaire destinés aux jeunes de 5e et de 6e année du primaire et 2) des soirées d’informations sur le développement de l’enfant et l’importance de l’encadrement dès le plus jeune âge (PSJA :2017).

https://www.psja.ctreq.qc.ca/projets/matcekiw/

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

Stratégie Mikimo – Service de développement des compétences du Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or

Le Service de développement des compétences a vu le jour en 2008 et vise à réduire les obstacles des Autochtones pour accéder à la vie socioéconomique. Pour ce faire, les participants des divers groupes d’âge ont accès à différents parcours individualisés ou de groupe pour atteindre leurs buts. Par exemple, le parcours Madjimakin (qui signifie […]

Le Service de développement des compétences a vu le jour en 2008 et vise à réduire les obstacles des Autochtones pour accéder à la vie socioéconomique. Pour ce faire, les participants des divers groupes d’âge ont accès à différents parcours individualisés ou de groupe pour atteindre leurs buts. Par exemple, le parcours Madjimakin (qui signifie accroche-toi), vise des jeunes âgés entre 18 et 29 ans confrontés à des enjeux socio-économiques importants. Cette démarche individuelle favorise le développement des compétences de la vie qui les amènent à élaborer un projet d’action (éducatif, professionnel, créatif, entrepreuneurial). D’autres mesures vont plutôt accorder une importance à la vie de groupe, comme c’est le cas pour le parcours Odabi (qui signifie «aube» en langue algonquine), qui a pour but d’amener les participants (de 16 ans et plus) à développer des compétences essentielles et professionnelles et éventuellement à accéder à des métiers semi-spécialisés selon leurs domaines d’intérêts (minier, forestier, industriel, commercial, institutionnel). Le parcours Wabidjan (qui veut dire «montre-moi» en langue algonquine) permet un jumelage compagnon et apprenti dans les domaines touristique et de l’hôtellerie en vue d’acquérir de l’expérience de travail. Le parcours Tciman est orienté vers les personnes prêtes à l’emploi mais qui sont confrontées à des difficultés à accéder au marché du travail. Pour ces parcours de groupe, des ateliers et de stages rémunérés sont proposés aux participants. Ainsi, le Service de développement des compétences peut rejoindre les différents profils d’individus avec sa stratégie Mikimo (qui signifie «il/elle travaille» en langue anicinabe), lancée en juin 2017, pour préparer les Autochtones de tous les âges qui souhaitent entrer sur le marché du travail par l’entremise de différents parcours énumérés ci-haut. Compte tenu des écarts importants entre le taux d’emploi des autochtones et des allochtones en région valdorienne, il y a une opportunité de transformer le monde du travail, en développant les compétences des individus. La stratégie Mikimo est menée par le Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or, en partenariat avec la Formation générale aux adultes, la Commission scolaire Western Québec, la Chambre de commerce de Val-d’Or, l’Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue et le réseau DIALOG. Les instigateurs de la stratégie anticiper soutenir 250 autochtones au cours des quatre prochaines années.

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

Références pertinentes

Rouillard, S. (2017, 13 décembre). Stratégie Mikimo : aider les Autochtones sur le marché du travail. Le Citoyen. Val-d’Or. Repéré à https://www.lechoabitibien.ca/actualites/2017/12/13/strategie-mikimo–aider-les-autochtones-sur-le-marche-du-travail.html

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2008). Le Cahier du Centre, vol. 26, no. 3, septembre. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/cahier_septembre_2008-web.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2010). Rapport annuel 2009-2010. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/caa010.rapportannuelfr.final-web-2.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2011). Rapport annuel 2010-2011. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/caavd-rapport_2010-2011_fr-web.pdf Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2012). Rapport annuel 2011-2012. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/caavd_rapport_2011-2012-fr-screen.pdf Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or (2013). Présentation des participants à tour de rôle lors de la 4e cohorte d’Odabi. Repéré à https://www.youtube.com/watch?v=ndazJa-5qoU Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or (2013). Présentation du projet Odabi. Repéré à https://www.youtube.com/watch?v=Wv6SxmXkro8 Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2013). Rapport annuel 2012-2013. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/rapport_annuel_caavd_2012-2013_fr.pdf Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2014). Rapport annuel 2013-2014. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/rapport_web.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2015). Rapport annuel 2014-2015. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/rapport_web_2015.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2016). Rapport annuel 2015-2016. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/rapport_annuel_2016_reduit.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2017a). Rapport annuel 2016-2017. Repéré à https://www.caavd.ca/uploads/2/7/8/7/27879591/rapport_annuel_2017.pdf

Centre d’amitié autochtone de Val-d’Or. (2017b). Accueil. Repéré à https://www.caavd.ca/

Deshaies, T. (2017, 13 décembre). Une nouvelle stratégie pour augmenter l’employabilité des Autochtones dans la Vallée-de-l’Or. Radio-Canada. Val-d’Or. Repéré à http://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1073034/emploi-autochtones-mrc-vallee-de-or-abitibi

K-12 Education in Hopedale

Integrating traditional knowledge into K-12.

Integrating traditional knowledge into K-12.

Violence Prevention On Campus and In Our Communities

Man Up Against Violence seeks to inspire men to become advocates of violence prevention.

Roz Kelsey is the Director of Gender Based Violence Prevention Strategies and Professor in the Faculty of Kinesiology and Health Studies at the University of Regina. Kelsey is the founder of Man Up Against Violence, an organization on-campus that deals with sexual assault and violence prevention. Kelsey works with Maureen (Maddie) Sanderson of Miskasowin Consulting who counsels and educates men who have issues with intimate partner violence. Sanderson employs traditional teachings informed by male Elders to promote healing and create understanding. The thirteen tipi poles teach Indigenous values and ways of being in the world. The program, Man Up Against Violence focuses on equality and healthy relationships through understanding values, such as: respect, love, bravery, truth, honesty, humility, and wisdom. These teachings and values are transferable to both Indigenous and non-Indigenous people. Click on the following link for more information about Man Up Against Violence https://manupagainstviolence.ca

Since this story was created much has changed on campus regarding gender-based violence and prevention. The Office of Gendered Violence at the University of Regina is no longer funded, the partnership with the File Hills Tribal Council and the Walk the Good Road program have not been pursued, and the Man Up Against Violence campaign is not formally housed on campus. This video serves as a snapshot of what is possible when partnerships between community organizations and academic institutions are cultivated.

Bear Foot Singers

Jr./ Sr. Highschool traditional singing and drumming group -Teaching traditional song and dance -Teaching language through song -Teaching relationship through the drum

Jr./ Sr. Highschool traditional singing and drumming group -Teaching traditional song and dance -Teaching language through song -Teaching relationship through the drum

Take It Outside Program – Under One Sky Friendship Centre Head Start – Candy Paul

Candy Paul, a teacher at Under One Sky Head Start in Fredericton, discusses the Take It Outside program and the ways that land and language are incorporated into their pre-school program.

Candy Paul, a teacher at Under One Sky Head Start in Fredericton, discusses the Take It Outside program and the ways that land and language are incorporated into their pre-school program.

Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon

Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.

Kelsey Pagacz interviews Marilyn Junilla, Executive Director of Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon. Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.

”Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon will exist to lead the children and caregivers to a place of mental, emotional and spiritual strength by providing a healthy environment that reflects the cultural values of the extended family through the presence of strong, caring people who come to share and carry on their love, skills, language and knowledge.” from the website 

https://www.northwesthealthline.ca/displayservice.aspx?id=147126