fbpx

Neecheewam Inc., Resources for Children and Youth

Neecheewam Inc. strives to cultivate life skills through the development of relationships and culturally appropriate teachings.

Neecheewam Inc. strives to cultivate life skills through the development of relationships and culturally appropriate teachings.

Wapikoni Mobile

Le Wapikoni Mobile est un studio ambulant de formation et de création audiovisuelle des Premières Nations. Il circule dans les communautés autochtones et offre aux jeunes des Premières Nations des ateliers permettant la maîtrise des outils numériques par la réalisation de courts métrages et d’œuvres musicales. Depuis 2004, 4600 participant.es ont ainsi été formé.es ou […]

Le Wapikoni Mobile est un studio ambulant de formation et de création audiovisuelle des Premières Nations. Il circule dans les communautés autochtones et offre aux jeunes des Premières Nations des ateliers permettant la maîtrise des outils numériques par la réalisation de courts métrages et d’œuvres musicales. Depuis 2004, 4600 participant.es ont ainsi été formé.es ou initié.es au cinéma documentaire ou à l’enregistrement musical dans 69 communautés autochtones au Canada et à l’étranger. Le Wapikoni combat l’isolement et le suicide chez les jeunes des Premières Nations en développant des compétences artistiques, techniques, sociales et professionnelles et contribue à la sauvegarde du patrimoine culturel des Premières Nations. http://www.wapikoni.ca/

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

Indigenous Social Work at First Nations University of Canada

Gilbert Kewistep educates future generations of social workers who, he hopes will, ask tough questions, be inclusive of Elders, be involved in community agencies, and effect meaningful change.

Gilbert Kewistep is a Professor in the Saskatchewan Indigenous Social Work program at First Nations University of Canada. He believes that in order for his students to be successful in their role as social workers they must understand their culture and history of Indigenous people in this province and country. We must educate the current and future Indigenous social workers, and the Canadian public about the effects of residential schools, reconciliation, and the sixties scoop. He hopes that with the knowledge his student’s gain from the program and with guidance from Elders, that they will effect positive change for Indigenous people through social work.

Indigenous Education and Inclusivity at Holy Cross Catholic Secondary

Interview with James Brake, Principal of Holy Cross Catholic Secondary School about the various initiatives at the school to address the need for reconciliation, meet the needs of Indigenous students, and promote inclusivity and learning about Indigenous peoples and histories.

Interview with James Brake, Principal of Holy Cross Catholic Secondary School about the various initiatives at the school to address the need for reconciliation, meet the needs of Indigenous students, and promote inclusivity and learning about Indigenous peoples and histories.

Thompson Rivers University (TRU)

Panel Interview with the different program leads from Thompson Rivers University (TRU)

Panel Interview with the different program leads from Thompson Rivers University (TRU)

Centre des Premières Nations Nikanite

Le Centre des Premières Nations Nikanite (CPNN) de l’Université du Québec à Chicoutimi oeuvre depuis 1991 à assurer la formation universitaire de communautés des Premières Nations. Il s’agit d’une organisation offrant divers programmes d’études aux étudiants autochtones, tels qu’en administration, en arts et culture, en éducation, en intervention et en langues. L’équipe de CPNN propose […]

Le Centre des Premières Nations Nikanite (CPNN) de l’Université du Québec à Chicoutimi oeuvre depuis 1991 à assurer la formation universitaire de communautés des Premières Nations. Il s’agit d’une organisation offrant divers programmes d’études aux étudiants autochtones, tels qu’en administration, en arts et culture, en éducation, en intervention et en langues. L’équipe de CPNN propose également différents services, dont un soutien pédagogique, et des ressources permettant d’assurer l’insertion de jeunes Autochtones aux études universitaires. L’équipe a à coeur la réussite scolaire et l’épanouissement personnel des étudiants et demeure ainsi à l’écoute de leurs besoins. Le centre a d’ailleurs pour objectif la valorisation identitaire et le rayonnement culturel des membres des Premières Nations. Le Centre des Premières Nations Nikanite est un lieu accueillant, et représente un milieu de vie pour les étudiants. Son équipe travaille continuellement au développement de formations universitaires et de programmes qui répondent aux besoins, aux attentes et aux réalités des étudiants autochtones. Il agit également à la sensibilisation de la communauté universitaire à la culture des Premières Nations du Québec et prône le respect envers les Premières Nations. En 2017, le Centre Nikanite partagea avec quelques autres organismes et personnalités le prix Droits et Liberté 2017 de la Commission des droits de la personne et de la Jeunesse, démontrant ainsi l’excellence de leur initiative.

Accueil

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

Bibliothèque Maskwa: Bibliothèque abénakise de Wôlinak

La bibliothèque Maskwa (« écorce de bouleau » en abénaki) est implantée dans la communauté abénakise de Wôlinak (en Mauricie). Elle a rouvert ses portes en 2017, sous la gestion du Grand Conseil de la Nation Waban-Aki. Comme la communauté ne possède pas d’écoles la bibliothèque offre un espace éducatif (sélection de livres, diffusion de documentaires, service […]

La bibliothèque Maskwa (« écorce de bouleau » en abénaki) est implantée dans la communauté abénakise de Wôlinak (en Mauricie). Elle a rouvert ses portes en 2017, sous la gestion du Grand Conseil de la Nation Waban-Aki. Comme la communauté ne possède pas d’écoles la bibliothèque offre un espace éducatif (sélection de livres, diffusion de documentaires, service d’aide aux devoirs…) ouvert aux personnes de tous âges. En complément avec le projet Niona, équipe-jeunesse d’intervention intergénérationnelle de Wôlinak qui s’intéresse à la culture abénakise, la bibliothèque développe un répertoire de ressources culturelles afin de permettre aux jeunes de la communauté d’en apprendre davantage sur leurs origines. Maskwa est également le lieu de développement des compétences professionnelles par l’entremise de stages offerts aux jeunes abénakis.

 

This story is not available in English.  Please select another language option.

The Blanket Exercise – Canadian History learned Experientially from the Indigenous Perspective

The Blanket Exercise is a two hour interactive re-enactment of Canadian history from an Indigenous perspective. Participants have the opportunity to role play and interact with events from Indigenous history to help them gain an understanding from a Indigenous perspective.

The Blanket Exercise is a two hour interactive re-enactment of Canadian history from an Indigenous perspective. Participants have the opportunity to role play and interact with events from Indigenous history to help them gain an understanding from a Indigenous perspective.

Interview with Verna J. Kirkness

Verna J. Kirkness is from Fisher River Cree Nation in Manitoba and is an Associate Professor Emeritus at the University of British Columbia.  She is an influential leader and pioneer in Indigenous education and has received numerous awards including the Order of Canada. Kirkness has made significant contributions to Indigenous educational policy in Canada. In […]

Verna J. Kirkness is from Fisher River Cree Nation in Manitoba and is an Associate Professor Emeritus at the University of British Columbia.  She is an influential leader and pioneer in Indigenous education and has received numerous awards including the Order of Canada. Kirkness has made significant contributions to Indigenous educational policy in Canada. In this interview, Ms. Kirkness shares her experiences from the 1970’s onward in the movement to achieve what was first known as ‘Indian control of Indian education.’ She also discusses what, in her view, is critical to the success of Indigenous education initiatives and some key moments in history that have shaped Indigenous education today.

Ontario Ministry of Education’s Approach to Indigenous Education

The Indigenous Education Office at the Ontario Ministry of Education aims to support provincially funded school boards and authorities in the implementation of the FNMI Education Policy Framework.

The First Nation, Métis, and Inuit (FNMI) Education Policy Framework hopes to ensure:

  • students are successful in their elementary school experience;
  • this education leads to a position in the workforce or post-secondary; and,
  • that all students establish an appreciation for Indigenous values and culture.