Posted on août 8, 2018 by Flavie Robert-Careau
Le Conseil atikamekw de Manawan, par le projet Matcekiw a comme mission le renforcement de trois domaines prioritaires aux yeux de la communauté soit 1) la prévention et la sensibilisation, 2) la promotion et 3) l’intervention. Matcekiw, « développement de l’enfance dans ses forces » désire favoriser l’épanouissement des jeunes et leurs pouvoir d’agir. Pour […]
Le Conseil atikamekw de Manawan, par le projet Matcekiw a comme mission le renforcement de trois domaines prioritaires aux yeux de la communauté soit 1) la prévention et la sensibilisation, 2) la promotion et 3) l’intervention. Matcekiw, « développement de l’enfance dans ses forces » désire favoriser l’épanouissement des jeunes et leurs pouvoir d’agir. Pour atteindre cet objectif il semble inévitable que Matcekiw doit mettre en place des stratégies complémentaires au plan de la réussite scolaire. Matcekiw offre ainsi divers ateliers aux enfants de 0 à 4 ans et leurs familles et aux jeunes de 12 à 20 ans permettant à ceux-ci d’acquérir des outils pour faire face à leurs difficultés et développer une attitude positive envers l’école et leur avenir. Matcekiw propose plus d’une dizaine d’activités et d’ateliers rejoignant environ 200 jeunes et parents abordant entre autres l’entrée à l’école, la sensibilisation à la persévérance scolaire et les activités parascolaires (CTREQ : 2013). Ces événements sont plus précisément orientés vers deux volets soit 1) la préparation aux examens et le passage au secondaire destinés aux jeunes de 5e et de 6e année du primaire et 2) des soirées d’informations sur le développement de l’enfant et l’importance de l’encadrement dès le plus jeune âge (PSJA :2017).
https://www.psja.ctreq.qc.ca/projets/matcekiw/
This story is not available in English. Please select another language option.
Posted on août 7, 2018 by Lisa Jodoin
Emily Bolt, a phase 3 medical student and the local Officer of Indigenous Health at Memorial University, describes the programs and supports in place for Indigenous students at the medical school.
Emily Bolt, a phase 3 medical student and the local Officer of Indigenous Health at Memorial University, describes the programs and supports in place for Indigenous students at the medical school.
Posted on juillet 31, 2018 by Kaitlyn Walcheske
The Indigenous leadership group at St.Augustine School uses the Circle of Courage model to develop student leadership skills and support positive youth development. This student group is accessible to all students.
The Indigenous leadership group at St.Augustine School uses the Circle of Courage model to develop student leadership skills and support positive youth development. This student group is accessible to all students.
Posted on by Lisa Jodoin
Edward Allen discusses his work with the Aboriginal Resource Office at Memorial University in St. John’s.
Edward Allen discusses his work with the Aboriginal Resource Office at Memorial University in St. John’s.
Posted on by Kelsey Pagacz
Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.
Kelsey Pagacz interviews Marilyn Junilla, Executive Director of Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon. Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon (Thunder Bay Headstart Program) is an early learning daycare centre built around Anishinaabe culture and holistic learning.
»Shkoday Abinojiiwak Obimiwedoon will exist to lead the children and caregivers to a place of mental, emotional and spiritual strength by providing a healthy environment that reflects the cultural values of the extended family through the presence of strong, caring people who come to share and carry on their love, skills, language and knowledge. » from the website
https://www.northwesthealthline.ca/displayservice.aspx?id=147126
Posted on by Janine Landry
The Matawa Learning Centre uses a holistic approach to education in order to help young Indigenous learners from the Matawa Communities in Northern Ontario.
Janine Landry speaks with Brad Battiston (Principal) & Jackie Corbett (Vice-Principal) of the Matawa Learning Centre The Matawa Learning Centre uses a holistic approach to education in order to help young Indigenous learners from the Matawa Communities in Northern Ontario. The program has educators that help students achieve graduation as well as cultural support, mental health workers, nutrition workers, physical activity coordinators, and around the clock workers to help support the youth in a wrap-around approach that centres the learner’s well-being.